El-fordon

Rått och rätt – Rawbike 4X och 250 E

Cykla med ett leende på läpparna

Det svenska bolaget Rawbike har en hel del prylar i sin portfölj och vi har tittat närmare på elcykeln 250 E samt 4X som klassas som en klass II-moped.

En design som faller oss helt i smaken

Kombinationen av feta 20-tums däck och en lite industriell design på ramen är en succé och detta i kombination med bruna detaljer på ramen och sadeln gör att vi ler lite varje gång vi ser cyklarna. Detta är vi inte ensamma om att tycka då vi under testets gång har fått många blickar mot oss och flera som kommit fram och vill veta mer om 4X och 250 E. Utseendemässigt skiljer sig modellerna inte åt utan är likadana både i storlek och design och båda går att fälla ihop för att göra mindre om du vill ha den i till exempel bilen.

Ihopfälld går den enkelt in i bilen

Trots att de är vikbara så känns de riktigt stabila i ramen och för att citera min kollega Jonatan Henriksson så känns bygget lite som en pansarvagn, det är stabilt helt enkelt. Vi hittar även en ljusstark och bra LCD-skärm på båda cyklarna där vi kan se batteristatus, hastighet, vilket assistansläge vi har aktiverat och trippmätare.

Vad skiljer modellerna åt?

Den största skillnaden är att 4X är en klass II-moped vilket innebär att det är lag på hjälm och man måste teckna en trafikförsäkring. Vi skaffade en inför testet och det kostade oss 50 kronor per månad. 4X har en 750 watts motor från det japanska bolaget Dapu och ett batteri med LG-celler på 48V / 19Ah och batteriet tar oss ganska exakt sex mil, vikten på 4X inklusive batteri ligger på 32 kilo och maxhastigheten ligger på 25 km/h. Den kommer utrustad med ett gashandtag så vi kan välja att inte trampa och bara gasa eller använda assistansen och trampa för att oss fram.

4X med monterad barnstol och korg fram

250 E har även den en motor från Dapu men denna är på 250 watt och batteriet är på 48V / 16Ah vilket gör att vi kommer cirka fem mil, så det är något kortare räckvidd på 250 E. Denna modell kommer även utrustad med ett gashandtag men till skillnad från 4X så kan vi inte gasa upp i 25 km/h utan istället så är gashandtaget för ett promenadläge. Detta läge är perfekt att använda om du ska rulla upp cykeln för någon backe medans du går då den väger in på 31 kilo så kan det vara tacksamt att få lite assistans.

Rawbike 250 E

Det är som att cykla i en soffa

Det vi verkligen gillar med 4X och 250 E är komforten vi får tack vare dämpningen i den bekväma sadeln samt de stora 20-tums däcken. Ojämnheter och trottoarkanter och dylikt känns knappt när vi kör på dessa och undertecknad har under testets två veckor kört närmare fyra mil per dag utan att upplevt någon smärta i kropp eller rumpa. Så vill du cykla längre sträckor så är dessa cyklar ett bekvämt alternativ.

Cyklarna är trots sin lite större storlek väldigt stabila på gatan och det är en bra svängradie och det går väldigt snabbt att justera höjden på både styre och sadel.

Som med allt så finns det förbättringspotential

Vi tycker att 4X och 250 E är två fantastiska produkter men som med allt finns det alltid saker att förbättra och det vi hade velat sett är en annan lösning för att ta ur och sätta i batteriet. För att få ur det måste vi ta bort sadeln, dra ur batteriet och sedan sätta tillbaka sadeln. Här hade vi gärna sett en bättre lösning där man slipper denna process då det är lite krångligt. På 4X märkte vi även att om vi kommer upp i över 25 km/h i en nedförsbacke medans vi trampar så tar det ett tag innan elmotorn hoppar igång igen när vi har kommit ur nedförsbacken och det gör att man tappar sitt tempo en del då det är tungt att trampa 32 kilo utan assistans.

Det ska tilläggas att motorn bara gör så på 4X och inte på 250 E utan på den kickar elmotorn igång direkt när hastigheten går under 25 kilometer i timmen.

Ett modulärt packsystem som är smått genialiskt

En sak som vi vill lyfta lite extra är AVS-systemet som finns på Rawbike där vi enkelt kan koppla på olika tillbehör på elcyklarna på bara någon sekund. Vi fick testa en framkorg med handtag som klickas fast på mindre än tre sekunder och lika fort går det sedan att ta av den vilket är perfekt om du tar cykeln till affären. Vi fick även testa sidoväskor som använder samma smarta system där vi snabbt kan klicka fast dem och sedan ta bort dem lika snabbt.

Sidoväskan klickas enkelt fast och tas bort lika lätt

Rawbike säljer en drös av tillbehör på sin hemsida där det finns allt från barnstolar med tillhörande fotpinnar, trälådor, sidoväskor eller så kan du köpa bara fästet och använda dig av en egen korg som du redan har hemma. Vi fick även testa barnstolen och denna monterades på 4X så grabben fick åka med på ett äventyr och tack vare den starka motorn så märkte vi inte ens att han satt där bak.

Två hojar som verkligen har imponerat på oss

Rawbike 250 E och 4X är två hojar som imponerar stor på oss. De har en design som verkligen faller oss i smaken och i kombination med pigga motorer, bra batterier som tar oss långt och ett AVS-system som gör att cyklarna är riktigt bra att ha på en cykelsemester så är det svårt att inte rekommendera dessa två hojar. Det du ska tänka på är att de är lite större än vanliga elcyklar så kontrollera att du har plats för dem hemma men det undertecknat har märkt är att bilen har fått stå still och jag har istället valt att köra grabben till skolan på elcykeln och sedan fortsatt mina 17 kilometer till jobbet och detta har gjorts med ett leende på läpparna.

4X kostar från 25 990 kronor och 250 E kostar från 23 990 kronor och med tanke på hur mycket elcykel man får för pengarna så tycker vi inte prislapparna är speciellt höga. Vill du veta mer om 4X och 250 E så tipsar vi om att kolla på videorecensionen i toppen av recensionen.

Läs mer

Populärt i bubblan idag

Inga inlägg!